Trends bij recruitment start-ups

Wie naar populaire start ups op recruitmentgebied kijkt ziet interessante ontwikkelingen op het gebied van solliciteren die ongetwijfeld in de nabije toekomst meer gemeengoed zullen zijn.  Jobboard start ups richten zich bijna allen op mobiel, lokaal, matching, wederzijdse interesse, chat en snelheid. Een overzicht van start ups op recruitment gebied die interessant zijn om te volgen:

Volledig mobiele vacaturesites

Jobboard start-ups lijken zich niet eens meer om de desktop te bekommeren. Mobile first is mobile only aan het worden. Jobr, vorige week door Monster gekocht, richt zich volledig op solliciteren met je mobiel. Swipen om door (lokale) vacatures te bladeren en met een enkele Swipe solliciteren. Via de chat kun je direct contact hebben met de recruiter.

Anoniem interesse tonen i.p.v. solliciteren

Andere start-ups richten zich ook steeds vaker volledig op mobiel maar nog meer op anonimiteit en interesse tonen in plaats van solliciteren. Het zijn de Tinders voor Recruitment die zich richten op anonimiteit en wederzijdse interesse. Hiermee wordt voor werkzoekenden voorkomen dat ze na cv plaatsing in een cv database overspoeld worden met ongewenste en niet relevante vacatures en contacten. En wordt ‘solliciteren’ meer een wederkerig proces van interesse in elkaar tonen.

Anthology, Switch (alweer $6 miljoen opgehaald), PoacheeWhitetruffle en het Nederlandse Cocoon richten zich allen op het maken van matches tussen werkzoekenden en werkgevers. ‘Liken’ beiden kanten de match dan wordt de introductie (meestal per chat) gemaakt.

Woo.io keert het helemaal om; deze start-up laat bedrijven bij kandidaten solliciteren terwijl kandidaten anoniem blijven.

Binnen 24 uur een baan

En dan zijn er nog de apps die het bovenstaande min of meer allemaal integreren, maar zich daar bovenop focussen op snelheid. Cornerjob en Job Today (elk ook $10 miljoen funding opgehaald) willen werkzoekenden binnen 24 uur aan een baan helpen. Zeer geschikt voor de blue collar jobs. Een app downloaden, een minuut om een profiel aan te maken, lokale vacatures vinden, solliciteren met 1 actie en ‘direct’ contact via de chat. Waarom zou je wachten? Recruiters die niet binnen 24 uur reageren zijn de sollicitatie kwijt.

Uitzenden zonder intercedent

Catapult ziet ook die eenvoud en snelheid van solliciteren als sterk pluspunt. Want waarom zou je uitzendkrachten op gesprek moeten laten komen? Catapult is een volledig online uitzendbureau. De opdrachtgever maakt een short list van de kandidaten die digitaal voorgesteld worden. De eerste kandidaat die accepteert gaat aan het werk.