Recruitment via smart TV

Dacht je na de mobile en tablet hypes dat het hypen wel over is binnen marketing en recruitment? Maak je maar vast klaar voor de volgende hype: die van de ‘smart TV’ of de ‘connected TV’. Vandaag heeft Samsung op de CES enigszins de kick-off gegeven van de nieuwe generatie TV’s die onze entertainmentwereld de komende jaren zullen gaan bevolken. De ‘Samsung smart TV’ kan met spraak en gebaren bediend worden en kent een ingebouwde camera. En het belangrijkste: de TV is volledig connected.

Samsung is natuurlijk niet de enige die op de TV markt aast. Van Google wordt de herlancering van Google TV verwacht. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat Apple de wereld dit jaar ongetwijfeld ook gaat verrassen met een eigen (i)TV, wellicht inclusief de geliktheid en het succes dat we van de iPod, iPhone en iPad kennen.

Hiermee zullen dergelijke TV’s de standaard worden en voor een groot gedeelte van het online verkeer en de online activiteiten zorgen. ‘Websites’ zullen hun online activiteiten, websites en apps naast smartphone- en tablet-ready ook TV-ready moeten gaan maken.¬†¬†Maar vooral de interactieve mogelijkheden die deze smart TV’s gaan brengen zijn erg interessant. De TV zal interactiever, persoonlijker (minder massa-mediaal), socialer en informatie-rijker worden.

Marketing en recruitment via TV zal daarmee steeds minder gaan plaatsvinden via de dure reclameblokken. Content- en persoonlijk-gerichte reclame en social zullen erg belangrijke gaan worden op het beeldscherm dat in bijna elke huiskamer staat. Een toepassing waarmee je direct dat jasje van de presentatrice of presentator virtueel kunt aanpassen, door je vrienden laten keuren en kopen lijkt verre toekomst, maar is maar een paar jaar van ons verwijderd.

Binnen recruitment kunnen we ons ook als vast gaan opmaken voor deze hype. Vacaturesites zullen over elkaar heen buitelen om als eerste met een Vacature TV app te komen en het solliciteren via TV mogelijk te maken. Gordon Lokenberg roept zichzelf uit tot TV goeroe, Jacco Valkenburg schrijft er een boek over en met Cureka kun je straks notities op een CV plakken via de TV.

Maar net als voor de smartphones en tablets geldt zijn concepten en ideeen niet 1-op-1 te vertalen naar verschillende media en zullen voor de TV nieuwe, slimme en innovatieve mogelijkheden ontwikkeld moeten worden wil je er succesvol mee zijn. Ik voorzie dat deze ontwikkelingen het altijd door mij doodverklaarde videorecruitment en videosolliciteren nog wel eens flink wat nieuwe levens kunnen inblazen. Hoe dan ook: het gaat in ieder geval een interessante ontwikkeling worden de komende jaren en een uitbreiding van het kanalenportfolio voor bedrijven. Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden en vroegtijdig op in te springen.

3 gedachten over “Recruitment via smart TV

  1. Jacco Valkenburg

    Tjee, je moet trendwatchter worden! Een SmartTV heb ik al, het boek volgt dit jaar ;-)

    Het is alleen jammer dat Samsung meer verstand heeft van hardware dan van software want de huidige versie is bagger. Je ziet nu 2-3 Twitter/FB berichten naast het TV-beeld en moet op refresh drukken om nieuwe berichten te zien… Laten we hopen dat de nieuwe generatie SmartTVs echt wat slimmer wordt.
    Ik zet mijn geld in op Apple TV. Hun software en hardware is altijd top en ze beloven een revolutie in TV-land!

    Reageren
    1. Michel Rijnders Bericht auteur

      Daar wijd ik binnenkort een aparte post aan. Maar in short: ik denk dat de tweede schermen straks belangrijker zijn voor het daadwerkelijk consumeren van info en interacteren. Geen vechten om de afstandsbediening of gezeur over (tele)tekst, maar dat gewoon persoonlijk op de iPad doen.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>