Werken bij McDonald’s, employer branding gone wrong?

McDonald’s is zoals je ongetwijfeld gezien / gehoord zult hebben met een flinke employer branding campagne bezig. De reclamecampagne laat zien dat werken bij McDonald’s iets is om trots op te zijn en niet om je voor te schamen. De vraag die dat bij mij direct oproept is: “schamen jongeren zich dan om bij McDonald’s te werken?”. Ja, in de Verenigde Staten waar de term McJob zo ingeburgerd is dat dit synoniem is voor banen met en lage status. Maar in Nederland lijkt dit geheel anders te zijn. Wanneer ik de vele fora doorploeg die gaan over werken bij McDonald’s dan ontstaat niet het beeld dat jongeren zich schamen voor werken bij McDonald’s. Sterker nog, de bewuste employer branding campagne krijgt juist kritiek van de doelgroep dat deze averechts werkt. Het beeld van McDonald’s in Nederland blijkt totaal anders te zijn. De meeste kritiek wordt geuit over het salaris (“je verdient minder dan voor vakkenvullen bij Albert Heijn”) en personeelsmanagement (afhankelijk van de franchisenemer).

Lees om te weten wat de doelgroep beweegt en hoe zij McDonald’s zien populair jongerenforum Fok eens door. Dat hebben ze bij McDonald’s duidelijk niet gedaan. Of ze hebben bij McDonald’s een global strategie die laat zien dat dat niet zomaar lokaal door te vertalen is. Of het management bij McDonald’s weet niet wat hun doelgroep bezighoudt. Of er heeft een arbeidsmarktcommunicatiebureau mooie reclames verkocht die geen enkel resultaat zullen opleveren. Zeker als je bedenkt dat een groot deel van de mensen ongetwijfeld direct werkenbijmcdonalds.nl in de browser intikt en vervolgens op deze pagina terechtkomt. Dat is gewoon de verkeerde pagina die suggereert dat er alleen banen in Amsterdam zijn en verder helemaal niet laat zien wat werken bij McDonald’s nu eigenlijk te bieden heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>