NOA Onderzoek 2011 – de voorspelling

Het is november, de maand waarin de blaadjes van de bomen vallen, snorren weer helemaal hip zijn en de dode-bomen-knuffelaars hun printpromotie voor de arbeidsmarkt weer beginnen met behulp van het NOA onderzoek. Voor wie het niet weet: het NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt) is een door print-uitgevers gefinancierd bereiksonderzoek dat zegt onafhankelijk te zijn en elk jaar weer als conclusie heeft dat print nog springlevend is. 73% gelooft niet dat Stichting NOA onafhankelijk is en 78% denkt dat het NOA onbetrouwbare cijfers geeft.

Voordat de adverteer-in-print-campagne weer losbarst is het leuk eens proberen te voorspellen welke reclame uitspraken we de komende tijd in de printmedia voorbij zien komen die ons moeten overtuigen budget aan deze zelfde uitgevers te spenderen. Mijn idee van hoe de NOA resultaten 2011 er uit komen te zien en hoe deze tot stand komen:

De vacaturesite met het grootste bereik
Dat kan niet anders dan weer Jobtrack zijn. Online groeit natuurlijk en het bereik van Jobtrack net een beetje meer dan de rest van de vacaturesites.

Print vs Online
Hierover is en wordt gezweet in de NOA redactie. In 2011 nog een keer gaan roepen dat print een belangrijker orientatiekanaal voor werkzoekenden dan internet kan niet meer. Toch? Maar roepen dat internet groter is dan print zijn de participerende uitgevers niet blij mee. Dat is een groot dilemma. De knoop wordt dit jaar eindelijk doorgehakt: internet is een populairder orientatiekanaal dan print. Maar print is natuurlijk nog wel heel belangrijk. Het aandeel is zelfs gegroeid en het verschil is minimaal.

 

En om print toch nog een belangrijkere positie te geven wordt er een nieuw unique selling point ingebracht: kwaliteit. ‘Latent werkzoekenden’ bekt goed en iemand die niet actief zoekt naar een vacature leest natuurlijk wel een krant. Ja, dat kan er wel in en daarmee kan print verkocht blijven worden:

Binnenkort zullen we zien wat het NOA ons dit jaar echt weer wijs probeert te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>