Waar blijven de Nederlandse arbeidsmarkt trend tools?

Ik ben, zoals menigeen waarschijnlijk weet, gek op statistieken en trends. Gelukkig zijn er dan ook veel bedrijven die ook mooie tools openbaar aanbieden om met data te spelen en trends inzichtelijk te maken. Het wetenschappelijke Google heeft inmiddels een hele range aan analyse tools beschikbaar gemaakt: Google Trends voor zoekgedrag en website bezoek, Google Public Data voor het doorzoeken en vergelijken van publieke data en sinds kort Books Ngram viewer voor het inzichtelijk maken en vergelijken van woorden in miljoenen boeken. Naast de trends tot het heden probeert Google ook de toekomst te voorspellen op basis van zoekgedrag met het prachtige initiatief griep trends en de economische situatie inzichtelijk te maken met Google Barometer.

Google geeft de wereld de nodige tools gratis terug voor de data die zij verzamelen. En Google is natuurlijk niet de enige. Ook enkele recruitmentbedrijven bieden gratis inzichten en trends die natuurlijk ook goed werken voor marketing. Met behulp van de beschikbare data kunnen gebruikers, klanten en de wereld immers vaak beter gebruik van de dienst maken en algemeen interessante data ontsluiten. Indeed.com, de Google voor vacatures, doet dit op recruitmentgebied als de beste met Job Trends, Job postings per capita, Werklozen per vacature en de industry employment trends. Maar helaas zijn deze tools alleen beschikbaar voor de Verenigde Staten. Waar blijven de Nederlandse tools?

In Nederland is voor zover ik weet geen enkel recruitmentbedrijf dat openbaar en gratis dit soort waardevolle data beschikbaar stelt. Terwijl er bijvoorbeeld bij vacaturesites alleen al voldoende data aanwezig is die interessant is voor werkzoekenden en werkgevers: Welke trefwoorden gebruiken recruiters?¬†Welke trefwoorden gebruiken werkzoekenden? Wat zijn de populairste vakgebieden (CV en vacaturesearch)? Trefwoord trends in vacatureteksten en CV’s. En natuurlijk nog veel meer.

Waarom wordt dit niet gedaan? Beseffen vacaturesites en consorten niet dat de termen van nu en de toekomst ‘data’ en ‘sharing’ zijn? Zijn ze teveel bezig met alleen een directe inkomsten te denken? Beseffen ze niet welke meer- en marketingwaarde het beschikbaar stellen van deze data kan hebben?

De enige die bezig lijkt te zijn met het delen van data is Textkernel met hun Jobfeed Analytics, waarvoor Marc Drees reclame aan het maken is. Maar ook bij Textkernel wordt direct aan inkomsten gedacht, want zover ik kan opmaken zal deze data alleen tegen betaling beschikbaar zijn. Zouden ze functionaliteit op dit gebied gratis beschikbaar stellen dan zouden nog veel meer mensen gratis reclame maken en marketing bedrijven. Die kans ligt nu nog volop open voor Nederlandse vacaturesites. Of zullen we toch gewoon op Indeed’s Nederlandse Trends moeten wachten?

3 gedachten over “Waar blijven de Nederlandse arbeidsmarkt trend tools?

  1. Mireille

    We zijn blij dat je onze gratis tools nuttig vindt, Michel, ik zal het ontwikkelteam laten weten dat je ze graag snel in Nederland ziet! We zijn trouwens altijd beschikbaar om informatie te verstrekken mocht je dat voor een volgende blog nodig hebben…..

    Reageren
  2. Mireille

    Ik ook! We zijn bezig met een aantal nieuwe features voor Nederland die je hopelijk spoedig ziet, maar deze moet nog even wachten. To be continued…

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>