De online en mobiele trend: lokatie

Location based services zijn sterk in opkomst en lijken vrij makkelijk de trend van 2010 te worden.¬†Met ‘location based services’ en integratie van ‘geolocation’ in bestaande services kunnen gebruikers makkelijk delen waar ze op een zeker moment zijn. De toename van gebruik van mobiel internet en de ontwikkelingen van telefoons (iPhone en Android hebben GPS ingebouwd) maken gebruik en delen van de geolocatie interessant en makkelijk. Geolocatie wordt dan ook in steeds meer services gebruikt en er worden nieuwe services omheen gebouwd.

Sociale stadsgids Foursquare is nog vrij nieuw, maar groeit hard en wordt veel besproken. Met Foursquare delen gebruikers real-time welke restaurants, kroegen en andere lokaties ze bezoeken en hun ervaringen daar. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar je vrienden uithangen, wat gebruikers van een bepaalde kroeg vinden en onbekenden die vaak in dezelfde hang-out komen leren kennen. Gowalla is een vergelijkbare in populariteit groeiende service.

Fourquare en vergelijkbare services beperken zich niet tot uitgaansgelegenheden: Harvard University kondigde aan dat ze FourSquare inzetten om studenten de campus en interessante plekken in de omgeving te laten ontdekken. Een mooie show off van hoe bedrijven Foursquare ook zouden kunnen inzetten.

Twitter voegde in november de mogelijkheid om de real-time lokatie aan Tweets te koppelen toe. Zo kun je naast delen wat je aan het doen bent ook direct laten zien waar je dat aan het doen bent. Andersom kun je zo ook zien wat er om je heen gebeurt en wie wat bij jou in de directe omgeving aan het doen is. Recruiters kunnen zo bijvoorbeeld direct werkzoekenden in een bepaalde omgeving vinden.

En Google kan natuurlijk niet achterblijven: de zoekgigant lanceerde vorige week de service “Near Me Now” in de Verenigde Staten. Daarmee vertoont de zoekmachine de zoekresultaten direct bij jou in de buurt.

De ontwikkelingen van deze services is een logische. Voor veel zaken (restaurants, pinautomaten, winkels, kroegen) is het handig om te weten of ze direct in de buurt zijn van jouw fysieke lokatie. Voor vacatures zoeken (en gevonden worden) is dit echter logischerwijs minder interessant: vacatures heb je niet direct afhankelijk van je fysieke lokatie nodig en niet veel werkzoekenden zullen real-time lokatie inzetten in de vacaturesearch. Voor branding en zichtbaarheid als werkgever zal real-time lokatie interessanter kunnen zijn: mensen kunnen bekend raken met het bedrijf wanneer zij hun directe omgeving afspeuren. De ontwikkelingen in de populariteit van real-time lokatie zullen moeten uitwijzen of dat ook een interessant kanaal wordt om in te zetten.

Een gedachte over “De online en mobiele trend: lokatie

  1. Pingback: Google rolt Sociaal Netwerk uit - Werving en Recruitment - HRlog.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>