LinkedIn gebruikers steeds minder open voor recruitment?

Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen op LinkedIn de ‘career opportunities’ hebben uitgeschakeld als interesse. Dit betekent dat deze mensen bewust aangeven dat zij niet voor een baananbod benaderd willen worden en je ze als recruiter of werkgever dus ook niet moet benaderen. Wanneer inderdaad in toenemende mate de interesse om benaderd te worden uitschakelen dan is dit hoogswaarschijnlijk het gevolg van teveel benaderd worden en / of verkeerd benaderd worden.

Daar waar het tot enkele maanden terug eerder uitzondering dan regel was dat de interesse voor career opportunities uit stond loop ik er nu tegenaan dat wanneer ik bijvoorbeeld zoek op ‘applicatiebeheerder’ in Nederland 85 van de 190 profielen de interesse om benaderd te worden bewust hebben uitgeschakeld. Dat is in deze steekproef dus maar liefst 45% van de professionals.

Ervaren andere recruiters deze sterke toename ook? Is de benadering via LinkedIn zo toegenomen en verslechterd dat men massaal niet meer benaderd wil worden? Of is er misschien alleen een cowboy alle profielen met ‘applicatiebeheerder’ aan het spammen geweest?

13 gedachten over “LinkedIn gebruikers steeds minder open voor recruitment?

  1. Bas van de Haterd

    Het viel me inderdaad ook op Michel bij een recente search (voor account managers). Ik schat iets meer dan 50%, terwijl dat in mijn trainingen begin dit jaar misschien 10% was. Ik weet niet waar het aan ligt. Het kan zijn dat er een overkill is. Het kan ook zijn dat het duidelijker is aangegeven wat het betekend bij inschrijven (dat viel me namelijk ook op, er staat nu uitleg bij wat ze bedoelen), maar ik denk dat het inderdaad het slechte hunten van velen is.

    Reageren
  2. Wouter

    Ik ben geen rekruteerder maar bekijk het ganse gebeuren van de andere kant. Ik denk dat het probleem niet enkel bij Linkedin is. Via alle mogelijke kanalen is er een overkill. Op alle mogelijke manieren probeert men je te strikken voor een job-interview. Zelfs op muziekfestivals laat men je niet meer gerust. Mensen worden dat beu. En men begint aggressiever en aggressiever mensen te contacteren en men pikt dat niet.
    Wat ik me afvraag:” hoe alles zal verlopen eens de economie zwaar achteruit gaat.” Dan zullen er toch heel wat van die recruitingburo’s overkop gaan. Alleen buro’s die op langer termijn denken en een degelijke relatie opbouwen met hun “klanten” zullen volgens mij overleven. En niet degene met de grootste databank van bepaalde profielen.

    Reageren
  3. Arno

    Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat de ‘early majority’ begin dit jaar op Linkedin actief is geworden. De eerste groep op Linkedin waren de early adopters en die staan/stonden open voor alles. De groep die nu lid wordt kijkt genuanceerder tegen online netwerken aan.

    Reageren
  4. Michel Rijnders

    @Wouter: juist mensen die geen rekruteerder zijn kijken het beste naar het vak ;-) Wanneer de economie anders verloopt zal inderdaad heel veel kaf van het koren scheiden.

    Maar muziekfestivals? Wie heeft daar hoe geworven? Wat ben je daarin tegengekomen?

    Reageren
  5. Michel Rijnders

    @Arno: dat is ook een interessante waar ik nog niet aan gedacht had! In combinatie met de opmerking van Bas dat ze tegenwoordig duidelijker aangeven wat die career opportunties inhouden is de kans groot dat mensen deze direct bewuster uitschakelen.

    Reageren
  6. Bas Westland

    Ik moet bekennen dat ik nog geen vergelijkende proef hebben gedaan (we selecteren namelijk altijd op ‘potential employees’ en zien die anderen dus nooit), maar LinkedIn blijft bij ons onveranderd goed scoren als kanaal, maar ja, hoe je iemand aanspreekt is wel cruciaal ja.

    Bas Westlandlaatste artikel op zijn/haar website:Paul – Applicatiebeheerder

    Reageren
  7. Bas Westland

    Ha, ik zie net dat die link onder mijn reactie naar een door mij geposte Applicatiebeheerder doorverwijst op onze site! Toch maar even de url veranderen in die van EmploIT.

    Reageren
  8. Bas van de Haterd

    @Wouter Ben ook zeer benieuwd naar welk festival. Op zich is daar niets mis mee, mensen opzoeken waar ze zijn. Alleen wat je zegt: steeds agressiever en agressiever. Op de één of andere manieren schijnen mensen te denken dat als het niet ‘gewoon’ lukt dat je agressiever moet worden. Ik ben van mening dat je juist menselijker moet worden. Gewoon een goed gesprek aangaan.

    Overigens valt een eventuele teruggang in de economie voor de druk op de arbeidsmarkt erg mee, gezien de vergrijzing. Maar ik hoop, ik hoop het echt, dat het kaf van het koren gescheiden wordt.

    Reageren
  9. Rob van Elburg

    Linked In biedt nog steeds geen ruimte voor onbeperkt mailen (of spammen, maar net hoe je het uitlegt). Veel kandidaten benaderen blijft daarom mensenwerk, alleen al om een telefoon nummer te achterhalen of een mailconnectie uit te vogelen.

    De gemiddelde recruiter is dit na een kandidaatje of 50 wel zat. Dan is men meestal nog niet eens door de eerste 5 pagina’s heen, de inmails zijn dan ook al op en dan zijn er meestal nog steeds zo’n 60 pagina’s te gaan.

    Hier doorheen searchen is dan al wel het kaf van het koren scheiden. Een company recruiter zal hier al niet aan beginnen en een searcher aan bureauzijde zal kwalitatief vakinhoudelijk amper boeien. Veel verder dan “mag ik uw CV voor de database” of “mag ik u een vacature mailen” zal deze niet komen. Ik geloof niet dat Jantje JAVA of Andre Oracle DBA dat nog interessant vinden.

    Structureel dus al die pagina’s door (begin ook eens in het midden) en inhoudelijk boeien op profiel en vacature is dan de weg. Klant gaat dan vanzelf structureel goed aanbod herkennen en de relatie groeit dan vanzelf vanwege kwalitatief gelijkwaardig niveau.

    Mooi toch hoe zo’n tool als Linked In zich dan ontwikkelt? Je moet er als recruiter alleen dan wel wat voor doen. Diegene die er echt zin in hebben blijven dan vanzelf wel over. Daar is dan echt geen recessie voor nodig.

    Reageren
  10. Michel Rijnders Bericht auteur

    Hallo Rob,

    Ik bedoel met spammen niet zozeer dat er bulkmail verstuurd wordt, maar het verkeerd benaderen van mensen op LinkedIn. Ik hoor zo nu en dan dat er genoeg recruiters zijn die het netwerk duidelijk niet begrijpen en dat daardoor mensen niet meer open staan voor career opportunities. Als die recruiters het na 50x zat zijn dan hebben ze veelal wel alweer 50x iemand geirriteerd.

    Mensen zijn vrij makkelijk op te sporen en te benaderen zonder gebruik te maken van InMails dus die beperking geldt helaas niet altijd.

    Reageren
  11. Pingback: Sociale netwerken zijn geen matig wervingsinstrument | HRlog.nl

  12. Hans

    Ik merk hier dat gelukkig sommige recruiters er over nadenken hoe ze mensen willen benaderen. Zelf diverse keren meegemaakt dat ik op een bedrijf via een telefoniste een recruiter aan de lijn kreeg die me doodleuk vroeg of ik geen interesse had in baan x.y.z.

    Linkedin is perfect te gebruiken en google is een prima instrument om iemand op te sporen.

    Hans

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>